Rabu, 13 Mei 2015

Pizza Sedap



Assalamualaikum..

 
Suka saya ingin berkongsi resepi membuat pizza di sini.

Saya membuatnya pada hari Sabtu lepas untuk minum petang. Cadangnya jika ada lebih boleh sambung terus untuk juadah makan malam.

Saya membancuh aduan doh anggaran jam 3.00 petang. Berkobar-kobar rasa hati untuk menyiapkan pizza ini, maklumlah anak-anak keliling pinggang melihat emaknya menyediakan doh pizza. Memasing excited.

Ini kali kedua saya membuat pizza ini, dulu2 itu saya membuatnya semasa saya masih lagi 'muda remaja', anak pun baru masuk 2 orang.
Masa tu Klong pun belum masuk tadika lagi, anggaran umur dia agaknya 4 tahun dan Angah Danial 2 tahun.

Selepas itu seingat saya, memang saya ingat dan yakin yang saya tidak pernah mencuba membuat doh pizza ini sendiri. Saya rasa susah dan renyah. Leceh.
Walau pun begitu kami sekeluarga selalu makan pizza, samada membeli pizza beku di pasaraya atau pun pergi ke Pizza Hut, tak pun order dari Domino's Pizza.

Selalunya setiap kali keluar pizza baru dari Pizza Hut atau Domino's Pizza, saya akan memujuk suami untuk mencubanya samada makan di situ atau bungkus bawa balik ke rumah.

Macam mana saya tahu ada pizza baru?

Oh senang sahaja jawapannya, lihat shj di dalam peti surat.

Jika ada fliers Pizza Hut atau Domino's Pizza mestilah ada pizza baru.

Semuanya menyelerakan dan pasti rasanya pun sedap.



Ok, berbalik kepada resepi pizza ini. Semuanya saya ambil dari blog Azie Kitchen. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Kak Azie kerana berkongsi resepi ini. Saya memohon jua keizinan untuk meletakkan resepi ini di sini untuk rujukan saya dan kawan-kawan di masa akan datang.



Sebelum itu, suka jugak saya memberitahu kawan2 semua yang bancuhan saya ini tidak naik dalam tempoh masa 30 minit seperti yang dinyatakan oleh Kak Azie itu.
Saya ini, selalu jugak terjadi jika membuat kuih-muih yang ada yis2 ini kurang menjadi.
Entahlah di mana silapnya, mungkin dari air yang digunakan tidak terlalu suam.
Tak pun dari yis mauripan saya yang mungkin tidak cukup sukatannya.
Tak pun disebabkan oleh jari-jemari saya yang kurang arif lagi mengguli adunan tepung itu.
Agaknya kena lama sikit mengguli doh itu, berapa lama?
Saya tunggu lagi 1 jam, adunan doh masih tidak naik.
Tunggu lagi 2 jam pun tidak naik juga.
Dan tidak nampak langsung tanda2 ia akan naik.
Berpeluh2 dahi saya masa ini, malunya aku dgn anak2..huhuuu..
Puaslah anak-anak saya melihat doh yang kejung dan membeku dalam bekas plastik biru itu.
Sedihnya hati saya.
Lastnya saya ke kedai runcit membeli roti arab beku dan bawa balik ke rumah.
Letakkan segala bahan yang ada di atasnya dan bakar. Siap.
Berselera kami makan 'pizza tiruan' itu.
Selesai 5 keping roti arab itu dibakar menjadi pizza terus merangkap utk makan malam. Siap lagi hantar sekeping ke Spg Pulai bagi kat Wan Timah, kekonon utk sambutan Hari Ibu. Sampai rumah balik dekat 10.30 mlm itu badan terasa penat sesgt dan lembik. Agaknya dah berumur ini buat kerja lebih sikit cepat penat.
Walaupun perut kenyang, malam itu hati saya berasa geram jugak dek kerana adunan doh yang tidak naik itu.
Hati saya masih tertanya2, kenapa ia tidak naik, di mana silapnya?
Dan esoknya, pada pagi Ahad itu sebaik shj saya ke dapur, saya terkejut badak, tanpa disangka-sangka doh saya telah naik berganda.
Cantik pulak naiknya.
Seronoknya rasa hati saya ini.
Dekat2 15 jam jugak baru adunan doh saya itu naik.
Sabar shj ler..
Nasib baik naik, klu tidak ke tong sampah le jawabnya, membazir betul kan..

Apa tunggu lagi, jom anak-anak kita buat pizza...:)
Doh Pizza

Bahan bahan:
1 1/2 cawan air suam
2 sk yis mauripan
Secubit gula
4 cawan tepung gandum
1/4 sk garam
1/4 cawan olive oil
Sedikit olive oil (lumur)



Cara-cara:
Campurkan gula ke dalam air suam dan masukkan yis. Kacau rata dan biarkan selama 5 minit tanpa dikacau lagi.

Ayak tepung ke dalam mangkuk. Masukkan garam. Buatlah satu lubang di tengah-tengah tepung. Tuangkan olive oil ke dalamnya, diikuti dengan air yis tadi.

Ambil pisau dan dilalukan seolah memotong kek dari tepi ke tepi sehingga menjadi sebati. Dengan menggunakan kedua-dua belah tangan, uli, gulung doh sehingga tidak melekat di tangan.

Taburkan tepung gandum atas papan pencanai. Uli doh sehingga rata dengan meletakkan tangan di kedua-kedua tepi doh, dilipat ke tengah dan ditolak ke depan dengan kedua-dua belah tangan.

Sapukan olive oil di mangkuk dan letakkan doh yang siap diuli di dalamnya. Sapukan lagi olive oil di serata permukaan atas doh.

Akhir sekali tutup dengan plastic wrap dan biarkan doh selama 30 minit. Keluarkan doh yang telah naik berkali ganda, tumbuk dan bahagi kepada 2 bahagian.



Sapukan dulang pizza dengan butter. Leperkan doh pizza dan dicucuk-cucuk sedikit dengan garfu bagi mengeluarkan udara. Bolehlah di sapu dengan sos pizza dan letaklah apa-apa topping yang disukai.








Bahan-bahan topping:


3 keping chicken filletb Green Peppercorn - hiris
3 chicken frankfurter - hiris
3 filament sticks Crab flavor - hiris
4 white button mushroom - hiris  (saya tidak letak)
1/2 bawang besar kuning
1/2 red capsicum
5 keping pineapple cubes
Itallian herbs (saya guna serbuk oregano)
Fresh parsley/fresh basil 
Cheese Pizza Plus
Sos spageti Tradisional/Mushroom




Cara-cara:

Sediakan bahan bahan untuk dibuat topping. Hiriskan sayur-sayuran dan bahan yang akan digunakan.
Sapukan sos piza di permukaan doh dengan menggunakan belakang sudu. 

Taburkan Itallian herbs rata-rata. Letakkan bawang besar, red capsicum, mushroom atau apa apa sayuran disukai.

Masukkan chicken fillet, sosej, crab sticks dan pastikan ianya serata.



Akhir sekali, taburkan cheese. Masukkan pizza pan dalam dulang untuk memudahkan pizza dibawa keluar dari oven.
Saya terus shj masukkan pizza pan 11" ini ke dalam oven sebab oven saya kecik, muat2 shj pizza pan itu.


Bakar dengan suhu oven yang panas iaitu 240 C selama 5 minit dan lepas itu dikurangkan ke 220 C. Bakar selama 15 minit lagi.


Bila masak, keluarkan dari oven dan dipotong dengan pemotong pizza dan dihidangkan panas panas. Saya tiada pemotong pizza, hanya guna pisau plastik potong kek itu shj.



  



emmmm sedapnya, lain kali buat lagi yer mama...:)

 
Ok, jumpa lagi.


Selasa, 28 April 2015

Ed Sheeran - Thinking Out Loud






When your looks don't work like they used to before
And I can't sweep you off of your feet
Will your mouth still remember the taste of my love
Will your eyes still smile from your cheeks


And darling I will be loving you 'til we're 70
And baby my heart could still fall as hard at 23
And I'm thinking 'bout how people fall in love in mysterious ways
Maybe just the touch of a hand
Oh me I fall in love with you every single day
And I just wanna tell you I am


So honey now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
Maybe we found love right where we are


When my hair's all but gone and my memory fades
And the crowds don't remember my name
When my hands don't play the strings the same way, mm
I know you will still love me the same


'Cause honey your soul can never grow old, it's evergreen
Baby your smile's forever in my mind and memory


I'm thinking 'bout how people fall in love in mysterious ways
Maybe it's all part of a plan
I'll just keep on making the same mistakes
Hoping that you'll understand


But baby now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
That maybe we found love right where we are, oh


(Ah la la, la la la, la la la, la la la la)

So baby now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Oh darling, place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
That maybe we found love right where we are


Oh maybe we found love right where we are
And we found love right where we are


Rabu, 15 April 2015

Bolehkah Bersalin Normal Selepas Caesarean?


Assalamualaikum...


Kebanyakan pesakit berasa takut untuk bersalin secara normal apabila mendengar risiko pecah rahim boleh berlaku kepada pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean. Walau bagaimanapun, risiko ini sangatlah kecil dan lebih daripada 75 peratus pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean ini telah berjaya menempuhi proses bersalin secara normal tanpa apa-apa komplikasi.
Malah, peratusan kejayaan lebih tinggi sekiranya pesakit ini mengalami kontraksi sendiri tanpa perlu dipaksa bersalin (induce). Sepanjang proses bersalin, pihak hospital akan sentiasa memantau degupan jantung bayi di samping memastikan pesakit dalam keadaan yang stabil setiap masa. Sekiranya terdapat tanda-tanda awal rahim pecah seperti jantung bayi tidak kuat atau “lemas”, sakit di bahagian parut pembedahan atau pendarahan luar biasa pada pesakit, pembedahan caesarean secara kecemasan akan dilakukan dengan segera.
Andai kata anda takut untuk bersalin normal kerana sakit, sesetengah hospital menawarkan bius epidural yang sangat efektif untuk memastikan anda rasa lebih selesa semasa proses bersalin. Pelbagai ubat penahan sakit lain yang lain juga selamat untuk digunakan dan tidak akan mengganggu proses bersalin. Kebanyakan hospital mengamalkan ‘husband friendly’ yang membenarkan suami untuk menemani anda sepanjang masa proses bersalin.
Adakah anda tahu bahawa bayi yang bersalin secara normal lebih sihat daripada bayi yang bersalin secara pembedahan caesarean? Satu perbandingan telah dilakukan di antara kedua-dua kumpulan bayi, di mana bayi yang bersalin secara pembedahan caesarean sebelum 39 minggu lebih cenderung mengalami masalah pernafasan berbanding dengan bayi yang bersalin secara normal. Ini adalah disebabkan bayi yang melalui proses bersalin normal menghasilkan hormon kortisol yang lebih tinggi untuk mematangkan sel-sel pernafasan di dalam paru-paru bayi.
Sekiranya anda memilih untuk bersalin normal, anda juga boleh mengelakkan pelbagai komplikasi yang boleh berlaku semasa pembedahan caesarean seperti pendarahan, uri melekat pada parut rahim, kecederaan pada pundi kencing atau usus disebabkan perlekatan pada parut lama.
Selain daripada itu, pesakit yang menjalani pembedahan caesarean juga terdedah kepada risiko darah beku di dalam pembuluh darah kaki atau deep vein thrombosis yang boleh menyebabkan kematian sekiranya darah beku ini pecah dan tersumbat pada jantung atau paru-paru. Perlu diingatkan juga, risiko bius juga perlu diambil kira sekiranya pesakit menjalani pembedahan caesarean.
Secara umumnya, proses penyembuhan adalah lebih cepat untuk pesakit yang berjaya bersalin normal. Kebanyakan pesakit yang bersalin normal boleh berjalan dengan lebih awal, lebih aktif dan dibenarkan pulang ke rumah lebih cepat. Pesakit juga tidak akan mengalami sakit yang lama selepas bersalin dan boleh mengendalikan bayi dengan lebih cepat berbanding dengan pesakit yang menjalani pembedahan.


Sebelum anda memilih untuk bersalin normal selepas pembedahan caesarean, beberapa faktor perlu dipertimbangkan terlebih dahulu. Adalah penting untuk mengetahui sejarah pembedahan caesarean anda dahulu untuk memastikan tiada komplikasi pada kandungan dahulu. Hysterotomy atau pembedahan yang dilakukan sebelum 28 minggu secara lazimnya tidak dibenarkan bersalin normal pada kandungan seterusnya kerana ianya mempunyai risiko tinggi untuk mendapat rahim pecah.


Jarak kandungan yang kurang daripada 18 bulan juga meningkatkan risiko rahim pecah tiga kali ganda lebih tinggi kerana bahagian yang dibedah belum sembuh sepenuhnya. Ibu yang telah menjalani pembedahan caesarean lebih daripada sekali juga tidak dibenarkan mencuba bersalin normal kerana risiko untuk rahim pecah sangatlah tinggi selepas itu.


Kesimpulannya, bersalin normal adalah baik untuk ibu dan bayi walaupun pernah menjalani pembedahan caesarean sebelum ini. Apa pun pilihan anda, sama ada memilih untuk bersalin biasa atau menjalani pembedahan caesarean sekali lagi, pesakit dan pasangan perlu memahami dan menilai baik buruknya kaedah bersalin yang dipilih itu.


Perlu diingatkan, semua pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean hendaklah mendapatkan rujukan rawatan daripada pakar obstetriks. Bersalin di hospital adalah penting untuk memastikan keselamatan ibu dan bayi sentiasa terjamin semasa proses bersalin nanti.



SUMBER