Isnin, 21 April 2014

Tip-tip Menggaji Pembantu Rumah Harian



Assalamualaikum...


Kali ini saya cuba kongsikan serba-sedikit perkara2 yg perlu dilakukan dan dielakkan ketika kita mengambil pembantu/pengemas rumah harian. Harian ini bermaksud mereka bekerja bermula dr pagi sampai tghari atau dr pagi sampai ptg shj ok....

Saya lebih suka jika dikatakan mereka nie dipanggil untuk membantu kita membersihkan persekitaran dlm dan luar rumah. Setelah selesai mereka menjalankan tugas2 itu, upah pun akan dibayar...
klu di sini seorg pembantu harian akan dibayar RM60.00 utk seharian bekerja dan klu dtg 2 org pula berganda jadi RM120...tapi klu kerja tu over banyaknya maka dia akan minta bayaran lebih sikit...

Mereka ini juga bukan termasuk dalam golongan pembantu rumah yg tinggal di rmh majikan yer..kerana mereka akan blk rmh sendiri selepas habis bekerja..kiranya mereka nie termasuk dlm golongan pekerja mahir, boleh membuat keputusan sendiri dan tak perlu nak terangkan satu persatu kerjanya...

Diaorg nie pun ada pejabat tau...ofis nya adalah rumah org yg dibersihkan tu ler...hehehee..

Jom kita tgk point2nya:

1) Tarikh
Klu boleh korang berjanjilah dulu bila tarikhnya nakkan pembantu tu dtg. Telefonlah dia dulu, sebaik2 seminggu lebih awal utk dapatkan persetujuan bersama...  

Elakkan tel mlm nie dan esoknya nak dia dtg bersihkan rumah kita...ayat korang tu plak macam pujuk2 dia, suruh jugak dia dtg esok, sampai pembantu tu rasa korang paksa dia dtg bekerja...mungkin dia juga terpaksa batalkan perjanjian dgn org lain yg telah bersetuju awal2...

2) Masa
Selalunya dia akan dtg waktu pagi...macam pembantu yg saya selalu ambik tu...dia akan naik bas dr rmh dia di Bercham dan tunggu saya di Medan Gopeng...sampai ajer dia di situ dia akan tel saya dan saya akan dtg ambik dia..

Cuba elakkan dia tertunggu2 korang..janji pukul 9.00 pagi, pkl 10 plak baru korang dtg...dia tunggu jugak walaupun dlm hati dia Tuhan ajer yg tahu betapa geramnya dia...

3) Bermanis muka
Bila jumpa ajer, korang tanyalah dulu, dah makan ke belum...klu belum ajaklah dia beli makanan dulu...tanya dia nak makan apa...nasi lemak ker..mee goreng ker...
atau bagi ajer duit anggaran RM10, suruh ler dia beli apa2 makanan yg dia suka...lepas beli tu korang mintak balik duit yg lebih tu yer..hehehee..

(klu yg dah biasa tu dia sendiri yg akan serahkan duit tu tanpa korang mintak pun..)

Elakkan korang menonong ajer bawak dia terus balik ke rmh...sampai plak rumah korang tak de sediakan apa2 makanan kecuali seketul apam balik semlm yg beli kat pasar malam...dia makan jugak sebab dia lapar...kesian ler dia...

4) Sediakan alatan membersih/mengemas secukupnya
Sebelum kita memanggil pembantu ini, sebaiknya sediakan dulu kelengkapan2 asas seperti penyapu, pengemop, vacuum (penyeduk hampagas), pencuci lantai, penyapu sawang, serbuk pencuci, berus sabut, kain2 buruk dan getah paip...jgn lupa sediakan juga tangga dan  surat khabar lama utk cuci tingkap dan sliding door...

Elakkan korang tak bersedia...tanya ada tak serbuk pencuci, korang kata dah habis...suruh lak dia tunggu dulu, korang pun pecut pergi kedai beli serbuk pencuci...serahkan kat pembantu tu....dia tanya lagi ada tangga tak, korang kata tak der...haaa, mana nak cari tangga2 pepagi nie, kedai2 hardware nie buka lambat sikit...

Klu tiada peralatan2 itu kiranya terganggu ler tugas2 dia nak mengemas dan membersihkan rumah kita...dia buat jugak tapi tak seberapa sempurna...nanti kita jugak yg tak puas hati kannn...

5) Beramah mesra
Semasa pembantu tu membuat kerja2nya, korang sembang2lah sikit...tanya dia dr daerah mana...brp lama dah buat kerja nie...or anak dia brp org...klu buat cam gitu dia rasa selesa bekerja di rumah kita...klu sebelum nie dah tanya jgn tanya lagi...agak2 lah cari topik yg sesuai nak sembang2 dgn dia...

Klu korang tak sembang2 pun tak mengapa tapi....kiranya tak mesralah...bukan apa, kita nie sebagai manusia suka bersosial, sembang2 sikit tu boleh melegakan perasaan...dan waktu bekerja pun tak ler terasa penat sgt..

Elakkan korang terlalu ramah sgt, gelak2 sampai tegolek2 walau pun baru pertama kali jumpa...siap bertepuk tampar lagi...jaga juga perhubungan kita, dia bekerja dgn kita...kita nie bos dia, majikan dia...

Elakkan juga korang arah2 kan dia, lepas buat itu buat ini plak...ckp tu pulak kuat2...nak tambah lagi pedas, guna lak ayat nie...
" kamu buat kerja tu elok2 tau, kasi semua bersih2... nanti suami saya marah..."
..bikin panas lagi ...
..."nanti saya tak ambik dah kamu kerja sini..."

mak aiii...macam dlm filem melayu lak...sebaiknya elakkan dialog 'belagak' tu...

6) Beri tempoh berehat sekejap
Agak2 waktu tghari, tanya dia nak makan apa...klu beli nasi nak lauk apa....klu beli nasi ayam makan tak...klu korang masak tghari tu ajak lah juga dia makan...klu tak makan sama2 korang tinggallah sedikit utk dia..

Elakkan korang sediakan air sirap ajer waktu makan tengahari...dia kan dah buat kerja tentu penat...kerja tu plak kat rumah kita, apalah salahnya kita bersedekah makanan kat dia...bukan selalupun dia dtg...paling2 pun sebulan sekali...

7) Simpan barang berharga di tempat selamat
Pastikan akak2 tahu di mana letaknya brg2 berharga spt barang kemas, brg2 perhiasan dan wang ringgit disimpan...jgn letak merata2 tempat...klu ada brg yg hilang, cthnya rantai emas ker.. cincin berlian ke....sila maklumkan awal2 pada dia...pesan dgn dia, klu jumpa benda sekian2 bagi pada saya yer...

Elakkan barangan berharga ini bersepah2...atau saje jer korang sepah2 kan...konon2nya nak menguji tahap keimanan pembantu tu...

(kita nie pun bukanlah baik sgt kan, klu sekali diduga Tuhan, mahu juga kita meroyan tak tentu hala kan..so bagi saya la...kita berdoalah dgn Allah agar pembantu yg dtg rumah kita itu baik dan jujur orgnya..barulah hati kita tenang dan tak timbul syak wasangka di lain hari..)

8) Hargailah pertolongannya
Setelah selesai pembantu itu menyelesaikan tugasannya, ucapkan lah kata terima kasih...walaupun kita bayar upahnya, dgn ucapan tersebut dia merasakan yang kita sangat menghargai setiap titik peluhnya...dia juga merasakan yg upah tersebut berbaloi dgn kudrat tulang 4 keratnya..dia mungkin simpan duit upah itu utk menyara keluarganya...maka pastinya ganjaran utk kita sebagai bekalan di akhirat nanti..

Jgnlah berkira2 sgt untuk mengucapkan kata2 penghargaan kepada pembantu ini...insyaalah di lain masa kita mohon bantuannya lagi...

9) Beri bantuan sewajarnya
Ini terpulanglah kpd diri masing2...contohnya kita ada banyak baju yg tak muat dah nak pakai...cubalah offer dgn dia, kut2 dia berkenan...baju anak2 kita yg lama2 tu, atau pun kasut2 kita yg masih elok tapi terbiar ajer berhabuk...atau apalah lagi benda2 yg agak2 korang dah tak guna..nak buang sayang....so berilah kpd pembantu ini...
(mereka ini sgt menghargai setiap pemberian org...mana yg kita boleh bantu kita bantu dia..bukan niat utk menunjuk2 ok..)

Jika akak/cik2 ada berjual apa2 benda spt kacang tumbuk ker, barangan Shaklee ker, biskut ker...jual belilah seperti kebanyakan pelanggan yg lain...jgn lak kerana kasihankan dia, korang rendahkan harga gila2 sampai kita plak yg rugi...agak2 lah yer..

10) Jaga keharmonian seisi keluarga
Ini pun terpulanglah kepada keluarga masing2...klu boleh biarlah suami dan anak2 kita tahu yg rumah kita ini telah dibersihkan oleh pembantu...mana2 brg yg telah teralih kedudukan jgnlah tiba2 jadi baran..ini utk suami2 yek..
..utk anak2 pula, pastikan diaorg belajar utk menjaga kebersihan dan kekemasan brg...jgn lak dah ada pembantu ini lagilah dia sepah2 kan brg2, konon2nya lepas nie ada org yg tolong kemaskan balik...maklumkan kpd mereka, pembantu tu dtg untuk membantu mama, bukan org gaji kita yek..

Ehhh, panjang sgt ker saya tulis nie...ada ker org nak baca....
saya berkongsi cerita nie utk kebaikan kita bersama, mana yg baik bolehlah jadikan panduan...yg tak sesuai dijadikan batasan..

tadi cari2 juga blog pasal pembantu harian nie, tapi tak jumpa...yg jumpa tip2 menggaji pembantu rumah...terima kasih La ChanteQ...






suasana tunggang-langgang semasa operasi sedang berjalan...




haaa...dah selesai, barulah selesa Danish nak meniarap atas lantai...




Ok, jumpa lagi...



 

14 ulasan:

  1. semoga memberi manfaat utk sapa2 yg membacanya..

    BalasPadam
  2. Thanks sis atas sharing. Macam-macam nak kene pikir pulak rasenye. Sebelum ni saya ingatkan, biar je dia buat keje sendiri. Saya ada jugak terlintas nak cari dorang memandangkan kipas kat rumah pun dah berabuk. Tapi sebab x pernah panggil dorang.. Saya terpaksalah buat sume sendiri.

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. klu berhajat nak panggil pembantu harian ini, sebaiknya tanya dulu kpd kawan2 yg pernah ambik perkhidmatan diaorg ni, so serba sedikit kita sudah dpt maklumat dan gambaran mcmana situasinya nanti..
    Apa pun good luck...

    BalasPadam
  5. As slm...sis. sy di ipoh. Blh x bg no contact pembantu harian tu? Berminat nak tanya....

    BalasPadam
  6. boleh saya sapatkan no telefon maid tersebut..

    BalasPadam
  7. Assalammualaikum,

    Saya tinggal di Ipoh dan berminat nak ambik pembantu sambilan, untuk mengemas pada hari biasa.

    Boleh kongsi nombor telefon pembantu atau agensi pembantu berkenaan ?

    Terima kasih.

    nazri

    BalasPadam
  8. mak jemah ada juga ambil pembantu harian ni. memang agak cekap buat kerja, tak perlu kita arahkan lebih-lebih. bila dorang nak balik ada juga buah tangan yg selalu kami selit, sebab tau nampk penat kan kerja ni.

    BalasPadam
  9. good info..tq sbb sharing ye..tgh servey nk cr org kemaskn uma.huhu

    BalasPadam
  10. good info..tq sbb sharing ye..tgh servey nk cr org kemaskn uma.huhu

    BalasPadam
  11. boleh call saya aida 012-9181801 area kuantan sahaja

    BalasPadam
  12. Berapabno fon die nk!!!! Ni no sy 0149425170 fiona

    BalasPadam
  13. Sy nk kn no fon maid tersebut ni no sy 0149425170 fiona

    BalasPadam