Ahad, 8 Jun 2014

Menu Majlis Kesyukuran dan Doa Selamat (7 Jun 2014)



Assalamualaikum..


Di sini saya kongsikan bersama kalian gambar2 makanan pada majlis kenduri kesyukuran dan doa selamat tengahari semlm...pagi tu saya relax sikit, tak buat apa2 dah..
hanya tgk2 shj keadaan sekeliling bak senior mandur...

Masa nie ramai dah penolong emak mentua saya, adik-beradiknya serta ipar-duai saya telah sampai..mlm tu dekat2 pukul 2.00 pagi lah diaorg sampai sini...
ceritanya mereka tersekat kat Sg. Buluh lagi dgn kenderaan langsung tak boleh nak gerak2...lambat sesgt2...

Pagi tu saya hanya siapkan anak2 dan diri sendiri...dah comel2 gitu saya hanya menunggu kedatangan tetamu...bila ada saudara-mara yg dtg saya tunjuklah muka, bersalam-salaman dan berkenalanlah serba sedikit...
masa berjumpa nie lah baiknya kita bertanya khabar berita sesama saudara, maklumlah memasing duduk jauh2..

Utk tetamu yg tak berapa kenal, saya hanya memberi senyuman yg paaaaaling manis shj..
...ni utk org p'puan aje yek! 


Bawah nie gambar2 yg sempat saya tangkap shj...ada lagi kuih-muih tapi diaorg letak kat bahagian lelaki, saya malu plak nak ke bahagian sana...



ni tapai pulut, berbalut dgn daun getah..
eeee...manisnya mengalahkan ibu gula!..


..ulam raja, kcg kelisa/botol dan timun...
ulam2 ni dilawan dgn sambal belacan dan sambal tempoyak...


nie tauhu sumbat dgn kuah kcg..
kawan emak mentua saya yg bagi...
papadom goreng...
ni pun kwn emak yg kasi..dia kasi 3 balang besar..
kuih apa ni yek? saya pun tak tahu namanya...
rasa lemak2 manis gitu..

inang-inang ni Makcik Piah yg kasi...
teringat saya masa kecik2 dulu selalu makan keropok ni..
dibuat dr beras pulut dan dikeringkan...nak makan kita gorenglah dlm minyak panas...


nie memang kuih kegemaran org Melaka..kuih lapis..
bila ada kenduri/majlis keramaian, kuih nie selalu dihidangkan..
ada lagi kuih lain yg diberi oleh rakan2 emak mentua saya nie, mcm2 jenis...kek, karipap, bingka tepung, kuih koci, abuk2 dan kuih kaswi..
kami bungkus2 masuk dlm plastik dan sedekahkan semula kpd tetamu yg hadir...
ia dipanggil 'berkat'...
Bawah ni gambar menu utamanya...nasi putih bersama lauk2...
kuah nangka bersama ikan kurau masin...
 
ayam goreng...wangi baunya...
nampaknya diaorg hanya gaulkan garam, serbuk kunyit dan daun kari...
eeemmmm...sedapnya saya meratah waktu panas2 tu...


klu mlm seblm tu ada asam pedas ikan pari..ni plak asam pedas ikan parang..
org Melaka dg asam pedas ini macam isi dan kuku, tak boleh nak dipisahkan...



ni rendang kambing..tak letak santan, hanya bubuh kerisik shj...
klu rajin boleh panaskan ia sampai kering, terus jadik serunding..


nie khemah utk org lelaki, betul2 dpn rumah..
Kenduri kat sini, tetamu boleh dtg sampai ke petang/malam, tuan rumah sedia menerima kehadiran tetamu2 mereka dgn senang hati...



Ok, jumpa lagi...




10 ulasan:

  1. gulai nangka.. feveret Ros tu.. hihi..
    Ros singgah sini dari segmen Kak MIaliana..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gulai nangka ni saya kurang sikit..takut angin..Tapi klu nangka mentah yg dah masak tu tak per..

      Padam
  2. Kalau ana mkn ayam goreng je kot. Hehe. Tak makan gulai sgt. Kurang. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun suka meratah ni..hihi..

      Padam
  3. tapaiii..mak mertua tak bagi makan sepanjang mengandung ni..panas katanya..tapi teringinnnn..telan air liur tengok gmbar..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klu dah besar ni tak pe kut..mkn aje sikit buat hilang kempunan..

      Padam
  4. sy suka tapai mkn semasa sejuk2 dlm peti ais tu...biasa jumpa tapai time puasa n raya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mass sejuk memang le sedap..Kat sini selalu jumpa lagi2 waktu kenduri..

      Padam
  5. syok tgk tapai bungkus daun getah tu, nani...nmpk special sesangat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Ana..ni Emak mentua saya tempah dgn kawan dia..

      Padam