Sabtu, 7 Jun 2014

Majlis Tadarrus di Melaka





Assalamualaikum..



Semlm kami keluar rumah dlm 11.40 tgh gitu, nampaknya cuaca pun elok shj...
kami berenti rehat dan makan2 sekejap kat Hentian Ulu Bernam...

Masuk ajer KL, kenderaan makin perlahan...masa nie baru pukul 3.16 petang...
emmm...agaknya org KL ni banyak habiskan masa kat atas jlnraya kut berbanding duduk dlm ofis...entahlah!!

Kasihan pd korang yg kerja kat area sini, agaknya tetiap hari terpaksa mengharungi kesesakan lalulintas...nasib ler badan, apa pun korang adalah insan yg terpilih utk diuji tahap kesabarannya...jika redha mungkin banyak dpt pahala...

Sampai kat simpang nak keluar ke Nilai tu pun jln perlahan jugak...ikut ajer arus kenderaan tu..agak2 dah clear tu, kami pecut laju sikit..120 km/j ke 140 km/j...
ehh!!..korang jgn lak cerita dgn pakcik polis yek..hihiii...


Setelah berhenti sekejap kat R & R Ayer Keroh, makanya sampailah jugak kami kat persimpangan Ayer Keroh nie..anggaran dlm jam jam 5.00 petang...
emmm, dah tak sabar anak2 saya nak jumpa dgn Atuk dan Wan..



"lama tak lagi ayah nak sampai ke rumah Wan?" soal Danish dan Danial berkali2...




 
haa..sini ler simpang yg dituju...


 
dah sampai Melaka dah...
cuba kwn2 tgk kata2 kat atas tu...
"Melawat Melaka Bersejarah Bererti Melawat Malaysia"


so apa tunggu lagi...nanti klu korang senang2 dtglah berjln2 ke Melaka yek..
byk tempat2 menarik yang boleh dilawati bersama insan dan keluarga tersayang..
(dah mcm agen syarikat pelancongan le plak saya nie..hihiii...)

Dan akhirnya selamatlah kami sampai rumah ayah dan emak mentua saya nie, kat Ayer Molek...agak2 dlm 6.15 ptg gitu..
 
 
sampai ajer terus nampak geng2 emak mentua saya sedang merewang kat tepi rumah...
potong bawang2 dan siang buah nangka muda..
nie mesti utk kenduri esok ni, detik hati kecil saya..
 
tgk tu, Makcik Enab sedang melapah ikan kurau masin..mesti nak taruk dlm gulai nangka muda tuh!..emmm, sedapnyaa..:)
 
nangka muda dah siap dipotong ..belum rebus lagi...
 
 
" daging apa nie Mak Lang " tanya saya dgn ramah...
"kambing, 2 ekor...ayah kau ambik dgn kwnnya"...balasnya dgn ramah jugak...

"kata emak kau semua tu RM900...harga friend2..hihiii..."


nie ada lagi seekor sedang dibersihkan..
sebelah kiri ni Mak Lang dan kanan, Makcik Kiah..diaorg nie membuat kerja sambil sembang2 dan gelak2 ketawa..dlm suasana riang dan gembira...


saya masuk rumah ikut pintu belakang...terus nampak Busu Timah tgh blender bawang dan bahan2 lain...halia, bwg putih, serai, kunyit hidup pun ada..


 
terpandang plak sebekas kerabu mangga kat atas meja..saya ambik bau shj, tak berani lagi nak makan benda2 masam dan pedas ni, walaupun dlm hati punyalah teringin..

"ni utk bila nie Busu?" tanya saya...

"malam nie...emak kau nak buat tadarrus dgn kawan2 dia..."



oooo...ada majlis rupanya mlm nie, ingatkan hanya utk tengahari esok shj...



Ayah dan emak mentua saya ingin membuat kenduri doa selamat dan kesyukuran...tu hari dlm bulan Mac, ayah mentua saya buat operation jantung kat IJN...
emak mentua berhajat, bila ayah dah sihat nanti dia nak buat kenduri doa selamat...
so dia pilih tarikh 7 Jun ni sempena cuti sekolah supaya semua anak2 dan cucu boleh dtg... 




Dan pada mlm tadilah, pertama kalilah saya memasak nasi sebanyak 5 kilo seperiuk...Busu pun tolong tgk2 sukatan air saya...takut ler jugak, saya tak biasa dgn beras Sakura nie...



 alhamdulillah..masak elok nasi saya nie, tak lembik dan tak keras...


 


En. suami tolong cedukkan masuk dlm plus...
saya nak goreng kacang panjang dan ikan masin plak...



lepas tu buat air teh o panas secerek dan bancuh jugak air oren sebekas...







hai anak2, buat apa tu?
ooo...masukkan keropok, bauhu dan air kotak dlm plastik...
nie utk bagi tetamu Atuk dan Wan nanti...



En. suami dan Che Jang kemas2kan bahagian buffet utk mlm tadi...
tu ada asam pedas ikan pari, kacang panjang goreng, kerabu mangga dan hujung tu...emmm, asam pedas lagi...
dpn nie ikan masin bulu ayam dan kuih pulut rendang..


ni kumpulan emak sedang bertadarrus...


ada ler 14 org semuanya..ada lagi tapi tak dpt dtg mlm tadi..

sementara tu di bahagian belakang, chef2 ternama dr kawasan perumahan nie telah siap mengambil tempat utk memasak..



hai, Mak Ngah...baik2 duduk kat atas tong gas tu, kang meletup le plak!!...hukhukk..


mai tgk dekat sikit apa ada dlm periuk tu..
dah mcm rupa asam pedas le..


Ok, habis ajer sesi tadarrus emak, sampai lah giliran utk menjamu selera pula..
maka semua tetamu dijemput makan...




ha, nie pinggan saya..
banyak!!..tak ler..ni saya kongsi dgn Husna...hihii..
 

p/s: slow gila talian internet kat sini, sampai berjam2 saya tunggu nak masukkan gambau...
emmm..sabau ajer lah...




Ok, jumpa lagi...

2 ulasan:

  1. Masak nasik 5 kilo? Hehe..oke je tu..

    BalasPadam
  2. Tu le Ana, takut jugak tak jadi elok..alhamdulillah..

    BalasPadam