Khamis, 15 Oktober 2009

Beli Rumah Baru...

Assalamualaikum..




Bayaran kos guaman bagi mengendalikan segala urusan mendapatkan pinjaman, menguruskan pelepasan gadaian, pindahmilik, gadaian dan sebagainya adalah RM6888.00, Cukai Taksiran 2009 (2 bulan) RM79.73 dan Cukai Tanah dan Parit/Tali Air RM24.17

Jumlah keseluruhan RM6991.90

Itulah jumlah kos yang mesti dibayar untuk mendapatkan sebuah rumah teres 2 tingkat (22' X 70') di pinggir bandaraya Ipoh. Itu belum dikira lagi harga rumah, (RM178,000.00) dan kos kewajipan seperti grill, lampu, kipas dan bayaran pendaftaran bekalan elektrik dan air.

Semuanya kena ada duit, berapa ringgit? Terpulanglah kepada citarasa masing-masing. Grill yang ada kerawang tentulah harganya lebih mahal dari yang biasa-biasa.
 
Harga lampu 'down light' tinggi lagi kosnya dari lampu kalimantang. Kipas yang ada alat kawalan jauh memang ada kelas tapi mahal sikit dari yang biasa-biasa. Selalunya barangan berkualiti harga pasti tinggi.

Untuk melegakan hati dan memuaskan perasaan tentunya berkehendakkan barang-barang yang bermutu tinggi, jangka hayatnya lebih panjang dan nampak hebat serta cantik. P
 
Pilihlah barangan tersebut dan jumlahkan keseluruhan kosnya. Menarik nafas lega jika kosnya di bawah kemampuan tetapi jika melebihi dari anggaran perbelanjaan semasa, bertenang dahulu...fikir mana yang perlu dan wajib sahaja.

Pisau dan timun di tangan sendiri, terpulanglah hendak dipotong tegak, serong atau bersegi-segi. Tetapi kalau tidak potong timun itu pun tak ada siapa-siapa yang rugi.
 
Jika potong elok-elok nampak cantik dan senang hendak dimakan. Begitulah juga dengan hal rumah ini, jika sudah disiapkan serta lengkap barulah senang hendak tinggal atau disewakan.
 
 

Sekian, jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan