Selasa, 22 April 2014

Masak Asam Pedas Melaka

Assalamualaikum...

Kali ini saya akan tayangkan gambar2 semasa saya menyediakan asam pedas ikan pari Melaka nie...masaknya hari Sabtu lepas...

Kita nie kerja isnin-jumaat so hari sabtu dan ahad sahaja lah klu nak meriah2 kat dapur tu..kata orang ingat2 kan balik skill masak memasak nie, kang lupaa....

Masak nie pun ikut mood, klu rajin tu pagi masak utk sarapan...masak pula makan tengahari dan makan malam....selalunya saya panaskan sahaja lauk2 yg tengahari tadi....klu nak tambah pun goreng ajer telur ayam...

Goreng telur nie pun ada kaedahnya...klu di rumah saya nie tak boleh goreng telur mata kerbau tu...kang tergolek2 aje tinggal matanya sahaja...diaorg nie tak lalu nak makan telur kuning...

Klu nak goreng telur, kacau dulu dgn garpu bagi tercampur telur putih dan telur kuning...bubuh garam sikit dan terus terjun kan dlm kuali....masa nie minyak jgn le banyak sangat dan api lak perlahan shj...

agak2 elok ajer telur tu kembang...goreng tu jgn lah lama sgt, kang hangus...agak2 macam keras sikit..angkat ok...

Berbalik kpd tajuk...asam pedas Melaka...asam pedas ini mana2 tempat rasanya sama shj tapi emak mentua saya ajar klu org Melaka nie diaorg tambah sikit halba....

korang tahu ker biji halba tu cam mana..selalunya kita nampak kat dlm nasi lemak or nasi dagang...ok, nie saya google yer..


Nak masak asam pedas nie, klu boleh biarlah lengkap bahan2nya, klu tak der daun kesum (contohnya ler) ...pasti ler asam pedas tu tak syiokk...

emmm...baru tulis cam gini, dah rasa cam terkecur lak air liur...selalu gak jadi waktu kita sebut buah mangga/mempelam muda....haaaa...kan dah kata, telanlah air liur tu yee...



Mula2 korang bersihkan ikan, saya guna ikan pari...klu nak hilang bau hanyir dia, rendam sekejap dalam air asam jawa..anggaran 10 minit yek..jika ikan baru tak de bau sgt pun..



sediakan segala bahan2 dia, jgn lupa air asam jawa sekali...

Masaklah ikut aturannya...tumislah sekali bahan2 tumbuk dgn biji halba tu...halba tu agak2 ler, sesudu kecil shj, klu Che Mat kita nie lagi bagus...siap kata 15 biji lagi...terima kasih yer Che Mat...

Semua info itu sgt berguna utk org cam kami nie, org2 muda yg baru belajar memasak...
ehhh!!! org muda ker saya nie...dah hampir masuk 40-an ok...

Lagi satu, klu bab2 menumis nie teringat saya dgn pesan Chef Wan...waktu menumis tu kena sabar, jgn main nak cepat ajer...tunggu dulu sampai lada kisar tu masak betul2...baru masukkan air asam or ikan...
(tumis tu hingga garing tapi jgn terlajak sampai hangus yer..hati2 ok..)

Banyak resepi dan cara2 memasak asam pedas Melaka nie...nanti klu senang korang jln2 lah ke sini dan ke situu.. terima kasih Inur dan Diana Sulaiman...



dah siap asam pedas ikan pari saya...



kawankan sekali dgn terung goreng berlada...
tapi nie tak cukup syarat, tak de udang kering...rasanya tetap kauuu...



Ok, jumpa lagi...

3 ulasan:

  1. memang best, mkn lak dgn nasi panas2....

    BalasPadam
  2. sedap ni, tq share resepi nnti nak godek2 cuba lah

    BalasPadam