Jumaat, 23 Mei 2014

Rendang Ayam





Assalamualaikum...

Semlm lepas ambik anak2 kat taska, saya terus ke kedai kegemaran saya tuh...
cadangnya nak beli kerang...dr tengahari tu saya dah berangan nak makan rendang kerang, kononnya nak lawankan dia dgn pulut...
pulut tu hari ada separuh lagi dlm periuk nasi...
 
Sampai sana, terus pergi kat bahagian ikan2, cari2 kerang...ohhh! tiada...
 
walaupun dah pasti saya tak memandang kerang tapi mulut nak jugak tanya...
so jawapannya pun dah tahu...
 
"tak der ler kerang petang2 nie, selalu klu ada pun waktu pagi.."
kata pakcik tu dgn muka senyum2..
 
 
tak per lah...sambil otak ligak cari idea lain nihh..
 
 
"En... ambik lah ayam separuh, tolong potong kecik2 sikit yek.." balas saya..
 
"nak buat sup ke??.."..
tanya pakcik tu dgn ramah sampai capai pisau pemotong daging tuhh..
 
"tak...saya cadang nak buat rendang..."
 
ooo...katanya sambil potong ayam tuh...katanya RM7.40...
 
Ehhh!, mahal ker ayam separuh tu harganya RM7.40...
 
 
 
Saya nie tak tahu sgt harga ayam semasa...
main beli ajer, lagi pun saya nie dah tak de pilihan...
 
klu waktu petang2 nie kedai tu lah selalu saya pergi...
semua benda2 basah ada, selalunya ada ikan, sotong, berbagai2 jenis ikan dan ayam...sayur2an pun banyak...
 
kita yg baru balik kerja nie tahunya capai ajer apa yg terlintas nak masak petang tuh...
ambik2 apa yg patut dan terus bayar...
dan bawak balik rumah terus masak...
 
 
emmm, tu pun dikira orang tu spesis jenis rajin ler ok...
(hihihii...bukan mengaku rajin sgt pun...tapi kekadang tuh rasa dah jemu sgt makan kat luar2 nie)..
 
bukan apa, kita nie dah penat seharian kerja di pejabat..dan balik rumah ptg tuh kena memasak lagi..memasak ajer tak per, yg lecehnya nak potong2 bahan, nak basuh lagi ayam/ikan dan menumbuk bagai...basuh balik mangkuk2 yg dah guna tuhh...
sambil tu melayan ler Husna nak mandi pulak...
 
emmm...boleh tahan jugaklah penatnya...dgn kudrat saya yg tak seberapa nihh.. 
 
 
(oiii, panjangnya membebel2...heheee..)
 
 
***********************
 
 
Lepas potong2 bawang dan serai tu, saya masuk dlm blender nak mesin..
tetiba guruh dan petir saling bergabung...
tomm!!!..tommm!!!..zizz!!!...zizz!!!!...

 
oooo, hujan lebat rupanya...sampai tak berani saya nak guna blender, takut terkena current lak..
 
tunggu sampai semua reda..tu pun dekat 7.45 mlm baru mula blender bahan2...
 
 
zup..zup..zup...akhirnya siaplah rendang ayam saya..
 
 
 
 
Danial nak makan dgn nasi...
kata saya, mama tak masak nasi ye, makan dgn pulut ajer yer...
dia buat muka tak puas hati...
 
Kak Long dan Danish angguk ajer..tapi banyaknya diaorg makan ayam saje berbanding dgn pulut tu...
Husna makan jugak pulut tu sikit2...
 
 
Saya pun makan sikit ajer...tak de selera...
 
entah kenapa yek, dr semlm lagi rasa pening2 kepala...
tapi tak berdenyut2, hanya rasa macam melayang2 ajer...
 
agaknya semlm tu banyak sgt makan durian dgn pulut kot...
 
 
 
 
Ok, jumpa lagi...
 
 
 

4 ulasan:

  1. Sy agak awk penat la..mcm tetibe rasa hanyut kan..mungkin Ayam besar kut...separuh pun berat...biasa sy beli Ayam sekilo rm9....

    BalasPadam
  2. betul ler Nadia...semlm sepetang (dari 2-5) saya mengadap computer sambil memerah otak, membuat SKT-Sasaran Kerja Tahunan...hari nie dah siap sepenuhnya dan terus hantar kpd KP...

    tu agaknya yg penat gila tuh..

    BalasPadam
  3. salam

    area Subang ayam sekilo dalam rm7. sedap pulak tengok rendang tuh..cicah ngan pulut kuning sedap tuh hahaha

    BalasPadam
  4. sedap nampak rendang sis nani niii

    BalasPadam