Selasa, 13 Mei 2014

Resepi Mee Kari Sedap

Assalamualaikum...


Hari nie cuti Wesak Day...seronoknya kami anak-beranak lepak2 kat rumah..
tapi jiran saya nie hantar juga anak dia ke sekolah pagi tadi...agaknya sekolah agama tak ambik cuti kot...

Pagi tadi saya dan suami pergi pasar Tmn Cempaka...anak2 semua tinggal di rumah, Husna pun senyum ajer masa kami keluar rumah tadi...macam redha ajer dia...

selalunya klu saya nak ke mana2, dia mesti nak ikut...klu tak kasi mulalah dia menangis meraung2...sampai golek2 atas lantai...panggil mama!...mama!!...
lama lak tu menangisnya, anak bongsu ler katakan...(betul ke nih?? hihihiii..)

Kami pergi pasar tu cdgnya nak beli nasi lemak ajer, ada satu gerai nasi lemak kat situ yg sambal sotong keringnya sgtlah power!!..pedas membara sampai hujung perut...
klu sambal pedas2 cam gitu sesuai sgtlah dgn selera org Melaka nih...
bagi saya yg ada penyakit nie, hanya cium bau ajer lah...huhuuu..

Sampai ajer kat gerai tu...tgk yg ada hanyalah tinggal bihun goreng dan kuih2 ajer...yg lain dah licin...cepatnya dah habis, masa tu baru pukul 8.40 pagi...

tu lah, lain kali kena dtg cepat...pengunjung pasar Tmn Cempaka nie banyaknya org2 tua...yg dah pencen2...diaorg nie pagi2 buta dah dtg pasar lepas buat senaman kat padang tepi tu, kata suami saya...

Kami beli ajer kuih dia, kuih donat 6 biji dan burger Malaysia 3 biji..harga kuih kat sini masih sama cam dulu iaitu 3 ketul RM1.00...dah selesai membeli tu kami jln2 depan sikit...

sini banyaknya peniaga Cina..dan saya terpandang lak dgn selonggok pudina, semuanya segar-bugar...seikat lak tu byk, adalah dalam secekak tangan org dewasa...saya tanya berapa harga seikat tu...peniaga tu kata RM1.00...kiranya semua sayur2 dia telah siap diikat...semua RM1.00, banyak2 lak tu... 

haaaa, saya nie memang minat dgn daun pudina nie...makan gitu aje buat ulam, makan dgn nasi...rasa pedas2 dan berangin..setengah org tak suka dgn rasa pudina nie, katanya macam makan ubat gigi...terpulanglah selera masing2 kan, tapi saya suka...

Sebenarnya banyak khasiat daun pudina nie, nanti kekwn klik SINI yek...terima kasih ye En. M Anem atas perkongsian yg berguna itu..

Ok, lagi satu...saya selalu makan daun pudina nie dgn mee kari....sangatlah sedapnya bagi tekak saya nie...emmmm...macam2 ye citarasa manusia nie...

Saya belajar makan daun pudina dgn mee kari nie dah lama dah, masa praktikal dulu pada tahun 1993...saya menumpang di rumah sepupu saya, Yong Azizah di Seksyen 18, Shah Alam..

dulu setiap pagi hari Sabtu ada pasar tani di situ...kami beli brg2 basah dan balik rumah masak...ehhh! sesapa yg duduk sana, masih ada lagi tak pasar tani tuhh? 

Rindunya, banyak kenangan saya di situ...ada seorg mamat nie terketar2 dan berpeluh2 bila terserempak dengan saya, terkena penyakit darah gemuruh...

emmm...katanya penyakit cinta pandang pertama..kehhkehhh...pooorahhh!!!

Berbalik kepada Yong Azizah nie, dia pandai masak..semua masakan dia sedap2 belaka..pada dialah saya banyak belajar bab2 memasak nie...kebanyakannya resepi org Cina...walaupun dia kerja akauntan, tapi bila time makan dia rela masak...jarang sgt masa tu kami makan kat luar/gerai...

Ehhh, bila la nak sampai resepi mee kari sedap nihh?....
sabar....sabarrrr...

Selalunya bila dtg rasa nak masak mee kari nie saya akan buka fail dulu...
ambik resepi kat surat khabar nie...




Kosmo Jumaat 2 November 2007 
ruangan Famili! Kuali bersama Norzailina Nordin, muka 29

Ok, ini saya salin resepi dia sebijik2...


Bahan bahan:
500 g mee kuning/sepaket - dicelur,
300 g taugeh - dicelur sekejap
1 kg kerang, direbus & kupas
 2 keping tauhu  - digoreng & dihiris nipis
2 batang pokok sawi, dipotong & dicelur
4 biji telur - direbus & belah 2
4 tangkai daun bawang - dihiris
3 biji cili merah - dihiris
2 biji limau nipis - di belah 2

Bahan kuah:
3 camb minyak
4 cm kulit kayu manis } bahan penumis
2 kuntum bunga cengkih}
2 kuntum bunga lawang}

6 ulas bawang merah }- dikisar halus
1 labu bawang besar }
3 ulas bawang putih } 

1 tangkai daun kari

4 camb rempah kari
1/2 -1 camb serbuk cili 
400 g ayam, dipotong kecil

1.5 liter santan (daripada 2 biji kelapa)
1 keping asam gelugur
2 keping kek ikan, dihiris nipis
1 paket bebola ikan, dibelah 2
1 paket bebola tauhu, dibelah 2

Cara membuatnya: 


1. Panaskan minyak, masukkan bahan penumis, bahan kisar dan daun kari.
2. Bila naik bau, bubuh pula rempah kari dan kacau 2 minit.
3. Masukkan pula ayam, kacau rata hingga terbit minyak.
4. Tuangkan santan dan bubuh asam gelugur, kacau sekali-sekala.
5. Bila kuah mengelegak, masukkan kek ikan, bebola ikan dan bebola tauhu. Biarkan mendidih semula sebelum diangkat.
6. Hidangkan mee dengan tauhu, kerang dan lain-lain bersama kuah.


Tapi tadi saya tak de kerang dan bebola tauhu...santan pula saya beli RM2.00 shj...air pulak tadi anggaran 5 gelas...dan yg penting daun pudina tu...basuh bersih2 dan ambik daun dan dahan yg lembut shj.



seperiuk kuah mee kari...






Di sini juga saya berikan beberapa tip utk menyedapkan mee kari tuan/puan yer...
(rasanya ramai yg dah tahu kot...)

1. Cara memasak kerang utk pelengkap mee kari ini adalah yg paling baiknya ialah tanpa menggunakan air..memadailah bersihkan kerang kemudian masukkan ke dlm periuk dan tutup kemas2. 
Masak atas api sederhana sehingga ada kulit kerang terbuka...pastikan periuk cukup besar kerana air rebusan yg mendidih boleh meruap secara tiba2 dan pasti mengotorkan dapur kita..baiknya guna kuali berpenutup ok..

2. Kerang yg telah dikupas kulitnya tadi tu hanya sebagai bahan sampingan, iaitu ditabur di atas mee ketika kita hendak makan. Jgn masukkan ke dalam kuah, ia akan menjadi keras dan liat kerana 'terlebih' masak, laginya pun kita selalu memanaskan kuah tersebut.

3. Campurkan 2 atau 3 jenis jenama serbuk kari...ini kerana jenama yg berbeza mempunyai ciri2 yg tersendiri...bila kita campurkan serbuk kari dlm sukatan yg sama, rasa/hasilnya sangat memuaskan...kita juga mesti bubuh sedikit serbuk cili (bukan cili kisar yg basah tu..) ke dlm serbuk/bancuhan rempah kari tadi supaya kuah mee kari menjadi kemerah2an...cubalah yer...

4. Pastikan kita menumis rempah tadi hingga terbit minyak...masukkan sedikit air atau santan cair dan didihkan lagi hingga terbit minyak...tambahkan lagi santan cair/air dan kacau2 hingga terbit minyak lagi...buatlah 2 atau 3 kali supaya rempah betul2 masak...

5. Setelah itu barulah masukkan ayam....kacau ayam dgn rempah tadi...agak2 air ayam telah kering ataupun ayam telah masak sedikit iaitu warna daging ayam akan bertukar dr jernih ke putih barulah masukkan air dan santan cair...
cara ini dpt mengelakkan kuah kari ini terlalu bau ayamnya...semasa ini juga klu boleh masaklah di atas api sederhana perlahan kerana api yg kuat akan menyebabkan santan pecah minyak..
ni akan merosakkan kuah kari dan rupanya tidak cantik...dan rasanya pun akan berubah...

6. Petua supaya kuah nampak cantik adalah dgn cara menguatkan api setelah ia mendidih...ingat! jgn lama sgt, agak2 dlm seminit aje kuah mendidih kuat kemudian kita terus tutup api...
dgn teknik nie, minyak yg merah akan timbul dan menepati ciri2 kuah yg sedap sehingga hirupan terakhir...


Cubalah yer, semoga mee kari hasil air tangan kita menjadi makanan kesukaan sekeluarga...makanlah bersama2 keluarga dlm suasana yg ceria...
ini kerana keluarga bahagia tonggak kemajuan negara..heheee...


Ok, jumpa lagi...




1 ulasan:

  1. sedapppnyeee...makanan kegemaran tu...
    nk kene try ni..

    jemput ke blog saye..

    http://norzuryati.blogspot.com

    ~perkongsian ttg kehidupan, anak2, tips kesihatan, kecantikan, tazkirah dll..

    Moga bermanfaat :)

    BalasPadam