Ahad, 15 Jun 2014

Kedatangan Mengejut


Assalamualaikum..

Semlm saya tak sempat nak post apa2, memang tak dan sungguh..
dr mula bangun tidur sampailah ke mlm, penuh dgn aktiviti bersama keluarga..
Setelah melalui semua itu hati saya rasa gembira dan puas walaupun penatnya badan tu Tuhan ajer yg tahu...

Pagi tu, pukul 3.00 pagi saya dah terkezut...emmmm..geram ler dgn 'roommate' saya nie, dia set hp sebab nak bangun tgk bola...seblm alarm hp tu berbunyi agaknya dia dah bangun dulu, so tinggalkan hp dlm bilik dgn saya...

hp tu kan menurut perintah, suruh berbunyi jam 3.00 pagi maka berbunyilah dia jam 3.00 pagi...bunyi kali pertama itu saya pekakkan ajer telinga, tapi 15 minit selepas tu dia berbunyi lagi...terdgr macam lagi kuat bunyinya..nak tak nak, terpaksalah saya bangun utk offkan alarm tu....

So bila dah terbangun pagi2 buta tu makanya susahlah pulak saya nak lena blk...terkebil2 biji mata sampailah agaknya dah dekat2 jam 5.00 pagi baru terlelap semula...so bangun pagi tu pun badan rasa lemah2 dan ngantuk sesgt..

Pagi semlm jugak saya mendobi, basuh tudung dan jubah guna tangan..
rasa penatlah jugak sebab tak selalu buat, hanya seminggu sekali membasuh guna tulang 4 kerat nie..semlm itu adalah 2 baldi penuh kain2 tu saya basuh...emmm...

Lepas mkn tengahari tu saya cover balik tidur yg terganggu tu..tidur sungguh2 sampai jam 4.00 petang...baru rasa lega balik...

Lepas sembahyang asar tu saya membancuh tepung...nak buat kuih donat, saya baru beli acuan plastik tu, nie nak cuba guna... 

ehhh, org kata tak baik tunjuk2 gambar makanan kat laman sosial nie, katanya boleh mendatangkan perasaan riak dan menunjuk2...yer ker?
tapi bagi diri saya nie, bukan tujuan saya nak menunjuk2 yer, niat saya hanya hendak berkongsi peristiwa suka dan duka dlm hidup saya nie dgn kawan2..mana2 yg baik jadikan tauladan manakala yg tak baik pula jadikan sempadan/cubalah hindarkannya ok..

Di sini saya kongsi resepi kuih donat semlm tu...ini resepi dulu2, sukat pun guna cwn shj..
sesiapa yg teringin nak buat donat nie, nanti bolehlah cuba yer..ringkas shj bahan2nya..


Donat:

4 cwn tepung gandum
1 buku yis basah
1 cwn susu tepung
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam
1 sudu besar majerin
1 biji telur
1 cwn air suam

Cara membuatnya:

Yis dibancuh bersama air suam, gula, garam dan telur. 
Gaulkan tepung bersama susu tepung dan majerin. Masukkan air bancuhan yis dalam tepung. Gaul dan uli sehingga sebati. Perap selama setengah jam, canai dan terap ikut acuan donat. Tunggu hingga donat naik semula (anggaran setengah jam lagi). 
Setelah donat naik, goreng dlm minyak yg sederhana panas. 
Setelah sejuk, lumurkan donat dgn gula yg telah dimesin halus.



nie bahan2 nya..



tepung gandum dan susu tepung..majerin yg warna kuning tu..


uli hingga sebati dan perap setengah jam..


aduan akan naik 2 kali ganda..

Dan semasa inilah adik saya, Yang menelefon saya..katanya nak singgah sekejap ke rumah saya sebelum balik ke Kedah..
mereka akan bawa sekali satu keluarga kawan suaminya, Abg Yang Fauzi..
kisahnya tayar kereta kwn dia nie pancit habis kat kawasan Gopeng tu iaitu berhampiran dgn lokasi kemalangan Mendiang Karpal Singh tempohari itu..

Kwn Abg Yang dan anak sulung lelakinya menunggu di kereta sementara trak sampai utk angkat kereta tu manakala isteri dan 2 org anaknya lagi ikut Yang ke rumah saya..

Abg Yang Fauzi mohon pertolongan suami saya tunjuk2 jln, almaklumlah mereka tak berapa mahir jln kat area Perak nie...

Anggaran jam 6.15 petang mereka sampai ke rumah saya...
alhamdulillah syukur, kata isteri kwn Abg Yang nie, dpt lah mereka berehat sekejap kat rumah saya ni..klu tak, katanya mereka akan tunggulah kat tepi jln tu..dgn anak yg bongsu tu baru 4 tahun...
emmm...kawasan tu lokasi merbahaya dan hari pun makin gelap, mcm2 boleh jadi kan... 

tu lah kita dlm dunia ini, lain org lain cabarannya...tempuhilah dgn sabar yer...




sampai ajer anak2 nie masing2 tak sabar nak terap donat nie..
yg bertudung hitam dan adik kecil tu anak kwn Abg Yang..
 


saya tunjukkan contohnya dulu... 



lepas tu diaorg teruskan ..



ni Cik Fatin, anak ke3 Yang...
dia sibuk kumpulkan bahagian tgh yg bulat2 tu...
 


Seronoknya Danial dan Danish dpt jumpa Along Fakhrul (pakai cermin mata) dan Angah Aish nie..tergelak2 sambil menerap donat...
 
Yang dgn isteri kwn Abg Yang tgh sembang kat meja dpn tu..mereka pun seblm ni tidak pernah kenal...


susun donat dlm talam plastik nie..
tunggu dulu anggaran setengah jam lagi utk dia naik semula..
 
 

dah elok naik donat tu bolehlah digoreng..
semlm tu api saya terkuat sikit..tu yg ada terlajak hitam tu...
Danial dan Fatin sukarela gaulkan donat tu dgn gula halus..


haaa...dah siap dah donat Mak Yong ni....mari makan semua...
(tak habis ckp lagi diaorg dah serbu..hihiii...)


Fatin dgn Zakhir -anak kwn Abg Yang tu..
peramah dia nie, selalu tegur saya, Makcik tgh buat apa tu?..

 
Mama, marilah makan donat nie..
 

Husna dan Fatin..
2 org nie spesis berambut kerinting kat hujung/bawah..
Sebenarnya diaorg ni dah makan nasi sebelum makan donat tu...saya masak nasi, buat kari ayam bubuh kentang dan sambal sotong..goreng jugak ayam, bubuh garam dan kunyit shj..sayurnya saya masak sawi tumis air dan potong timun muda buat ulam..
Sebelum tu jugak saya goreng keropok kering, seronok saya tgk anak2 tu makan keropok sambil cicah dgn sos cili...

Dah kenyang, diaorg lepak2 kat depan tgk TV dan tidak lama kemudian diaorg tertidur..Yang pun dah tergolek dlm bilik...dia tu sebenarnya baru habis kursus kat KL, penat berkursus campur dgn alah mengandung lagi...emmm..kesian dia...
Saya dan isteri kwn Abg Yang shj yg tak tidur lagi..asyik bersms dgn suami masing2 tanya khabar berita...
 
Alih2 dekat pukul 1.30 pagi baru selesai segala urusan..trak akan bawak kereta tu terus ke Kedah, kenalah RM700.. tapi apalah sgt nilai itu jika dibandingkan dgn harga sebijik tayar kereta tu..klu tak silap pendengaran saya ler, harga sebijik tayar dia tu lebih RM3 ribu...
emmmm...gitulah penangan kereta hebat2 nie...
Semlm tu tepat pukul 2.00 pagi mereka meninggalkan rumah saya nie, doa saya semoga mereka selamat dlm perjalanan dan sampai di rumah masing2...aminnn..

 
Ok, jumpa lagi...

14 ulasan:

  1. Bagus..gotong-royong buat donat ye.
    Mintak sikit, boleh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu lah Shikin...tak sangka ada pulak tetamu yg dtg..

      Padam
    2. Bestlah dorang dapat makan donut. Mesti best ni..Anak.saya suka kalau boh coklat.

      Padam
  2. Amboi..donat dia. Mengancam. Hehe.. Lapar pulak bace entri k.nani pepagi ni. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. baru cuba guna resepi tu...insyaallah lepas nie boleh cuba lagi, menjadi ler...

      Padam
  3. buat donat ni mmg boleh jd aktiviti keluarga kan... seronok tgk anak2 pun suka menolong.. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. diaorg tu suka klu bab main2 nie...

      Padam
  4. Saya pun suka post gambar makanan yg saya masak kat blog… bukan apa, sebagai kenangan dan berkongsi dgn kawan2.. atas niat kita juga kot…
    Jadi ramai pula tukang tolong buat donut… nampak meriah pun ada...
    Alahai, banyak juga kos bila pakai kereta besar ni kan? Poket pun kena besar :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu nur, klu pakai kereta hebat2 nie kos penyelenggaraannya pun hebat jugak...kena bersedialah dgn ongkosnya yg besar jugak...hiihii..

      Padam
  5. Bujang2 dulu ira suka la buat donut..dah kawen ni xmenyempat lagi nak buat...hihi bestnye nengok..nak kena rajin2 buat nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ira, rasa best tu waktu ia habis dimakan..rasa bersemangat nak buat lagi...insyaallah...

      Padam
  6. nanti saya cuba bubuh coklat pulak..adik saya, Yang kata diaorg selalu bubuh cheese dlm bancuhan donat tu...lagi power rasanya..emmmm....

    BalasPadam
  7. napa yis sy bau masam ek? x pernah jadi..umm

    BalasPadam
  8. yis basah ker?...memang selalu pun bau dia masam..
    klu boleh simpan yis tu dlm tempat beku..

    BalasPadam