Khamis, 10 Julai 2014

Danial Kecemasan : 5 Julai 2014



Assalamualaikum..

Ini peristiwa hari Sabtu lepas..pagi Sabtu itu kami membawa Danial ke Hospital Besar Ipoh (HRPB) , terus pergi bahagian kecemasan...ehhh! mengapa pula tu?
 
Kekwn nak tahu tak, Danial kena bisul balik, tumbuh 2 biji lagi, satu tu besar dan satu tu kecik sikit..bisul tu tumbuh kat sebelah bekas luka yg jahit dulu tu..tak sangka kan, dulu tu jadi bulan Jun, sampai aje cukup sebulan bisul tu tumbuh balik...
 
Kesian dia, hari Rabu  itu dia sudah tunjuk bisul2 itu dgn saya..masa itu bisul tu kecik lagi..lebih kurang mcm bintat kena gigit nyamuk shj...selepas 3 hari terus membengkak besar..bisul tu tak de mata pulak, hanya merah shj...
besarnya lebih kurang mcm dulu tu jugak...
 
 
 

saya dan Danial terus pergi ke bahagian kecemasan...mula2 itu Danial malu2 kucing nak bukak baju, lepas pegawai tu pujuk2 barulah dia ok...terkejut pegawai tu bila Danial angkat tangan masa tunjukkan bisul tu...
 
katanya, Ya Allah, besar nie!!...sakit tak?
 
Danial geleng2 kepala...dan saya yg ckp kata tak sakit sangat...sikit2 shj...
 
Lepas dia isi maklumat pada borang pendaftaran itu, kami terus ke kaunter pendaftaran ni...bayar RM1.00 shj...dan tunggu dipanggil ke bilik rawatan...Kami tunggu pun tak lama, sekejap shj terus dipanggil masuk...masa ni org tak ramai lagi..
 
Masuk bilik rawatan tunjuk pula bisul tu dgn seorg doktor p'puan India...dia tekan2 bisul tu dan tanya saya, Danial ada sakit kencing manis tak?...saya jawab le tak de...
 
dlm hati saya terdetik juga, doktor nie biar lah betul sikit..tak kan lah budak kecik ni ada kencing manis kan...
 
sembang2 lagi dan dia check pula gula dlm darah...keputusannya ok..ambik pulak darah utk dibawa ke makmal..serahkan darah kpd pegawai yg bertugas dan tunggu utk dptkan keputusan segera..
 
nasib baiklah cepat siap, agaknya hari Sabtu kot, org tak ramai...
 
keputusan ini saya serahkan kpd seorg doktor p'puan Melayu ni..saya rasa dia ni doktor pelatih le, muka dia nampak muda belia sgt...
 
Sekejap tu dtg lagi seorg doktor lelaki Melayu..dia ni doktor dr bilik bedah...katanya kita akan operate petang nie juga...Alhamdulillah, cepat juga segala urusan kali ni...
 
selalunya klu pergi hospital Ipoh ni berjanggut lama kena menunggu2 ini kan...
kali ini syukur...Alhamdulillah..
 
Masa ni Danial masih puasa lagi...dia last makan jam 5.30 pagi tu...
itu yg doktor tu kata boleh operate petang ni, katanya sekurang2 pesakit kena puasa 6 jam sebelum operate... 
 
 
 
Sementara menunggu katil di wad kosong kami menunggu di sini...
 
masa ni lama juga kami menunggu, nak dekat 3 jam jugak..siap suruh suami, Danish dan Husna balik rumah dulu... punggung pun dah kebas duduk lama sgt kat kerusi hijau tu..
 
masa ni jugak saya rasa mengantuk sgt2...dah tergolek2 biji mata ke lantai...tapi tak boleh nak lelap betul2, org kiri kanan ni asyik bersembang2, kuat2 la tu...
 
 
 
 
dalam pukul 2.00 petang itu nurse telefon saya kata wad dah kosong ..masa ni saya baru sampai kat masjid sebelah hospital ni..selepas sembahyang Zohor itu terus jumpa nurse yg telefon kata..katanya tunggu kakitangan dr wad 5D dtg ambik kami..
 
adalah dekat2 pukul 3.00 petang tu baru lah kami sampai ke wad 5D...
 
haaa, barulah selesa sikit kan...
 
 
 
 
Danial siap meniarap dan baring2 lagi...
masa ni sekejap2 nurse dtg, tanya mcm2...
 
 
seronok Danial dgt gelang plastik nie, katanya sama cam mama waktu bersalinkan Husna dulu...hihiii..
 
 
 
tangan pun sudah masuk jarum...dia pun dah tahu jarum tu utk apa..
katanya tempat nak masukkan ubat bius nanti...ehhh!! betul ker?
 
 
 
bersedia utk ke bilik bedah..saya tanya dia, ada rasa takut tak? dia kata tak, seronok shj..
 
katanya pakai topi tu macam nak pergi mandi le pulak ...
 
dia seronok shj masa nie, bersembang2 dia dgn nurse itu...maklumlah org dah ada pengalaman masuk bilik bedah kan...
 
 
 
Bersedia utk dibedah...
 
ramainya doktor perempuan (pelatih lah rasanya) dan nurse yg sembang2 dgn Danial masa nie..
 
saya boleh ikut dia sampai ke tepi katil tempat pembedahan itu berlangsung...
nak dekat 8 org yg mengerumuni katil dia, itu tidak termasuk lagi seorg doktor lelaki yg kami jumpa tengahari tadi...
 
Berminat sungguh saya dgn tugas2 doktor2 nie...murni sungguh hati dan perasan mereka kan...
 
mereka merawat pesakit supaya sembuh dr penyakit, memotong apa2 bahagian yg perlu dipotong kan...klu saya lah agaknya sudah lama saya pengsan, saya ni bila tgk darah banyak boleh pitam...
 
Ok, bila Danial sudah baring elok2 atas katil bedah tu, dan doktor serta nurse telah mengambil tempat masing2 maka saya pun keluarlah dr bilik itu..
 
Sebelum keluar itu sempat lagi saya memberi ucapan kpd mereka yg ada di situ...
semoga semua proses berjalan lancar dan baik2 shj hendaknya..aminnn...
 
sebenarnya seorg nurse itu yg tanya saya, ada nak ckp apa2 lagi tak, so saya ckp lah mcm gitu kat diaorg...kelakar pun ada bila ingat balik peristiwa itu...
 
 
keluar dr bilik bedah terus saya tunggu di kaunter depan itu, sekejap itu suami saya pun sampai...so kami bertukar shif di sini...
 
saya terus pecut pergi ke bank utk keluarkan duit..saya terus ke rumah makcik nie nak ambik makanan yg telah ditempah sebelum itu..
 
Sebenarnya petang Sabtu itu juga, kami adik-beradik berserta Pak Aji Mat dan Wan Timah telah berkumpul di homestay saya utk sama2 berbuka puasa...kiranya ini acara keluarga..bahagian saya hanya tempah makanan berat manakala yg lain2 bawak kuih-muih dan buat air...
 
Nantilah saya cerita yg tu pula yer...
 
 
Sambung balik kes Danial...jadi dr petang Sabtu itu sampailah ke malam, ayah dia yg temankan Danial kat hospital...
 
masa itu pandai2 suami saya cari makanan utk berbuka dan bersahur..kesian pun ada dgn dia, katanya adalah dekat 30 minit aje dia tidur mlm tu, selebihnya berjaga..
 
Pagi esoknya, Ahad itu saya sampai di hospital dlm pukul 9.00 pagi gitu...sini kami bertukar shif lagi..suami saya pula balik ke rumah, saya pulak jaga Danial..
 
 
 
 
 
haaa, inilah rupa luka bedah kat bawah lengan Danial tu..tu ada 2 lubang yer..
besar jugak tu, masa ni dia takut lagi nak angkat tangan tinggi2..
 
 
 
dlm pukul 1.00 tengahari gitu datanglah pelawat2 ni kasi riuh wad itu...
 
 
 
 
anggaran jam 1.20 tengahari gitu Danial pun sudah boleh keluar wad...pesan nurse suruh esoknya pergi ke klinik yg berhampiran utk cuci luka itu...
 
Adik saya, Kakchik menghantar kami terus balik ke homestay..letak shj kepala ke bantal terus terlelap...
 
emmm.....penatnya saya masa tu sampai pengsan tak ingat dunia dah...
 
 
 
Ok, jumpa lagi..
 
 
 

10 ulasan:

  1. Saya slalu kene bisul kat hidung masa darjah 6. Malu je sebab kat muka.

    BalasPadam
  2. memang respek ngan doktor-doktor ngan nurse.walaupun letih, tapi tetap bertugas dengan sabar di bulan puasa ni

    BalasPadam
  3. saja singgah mai sini noo ;-)

    BalasPadam
  4. Oo..ramai2 tu doktor pelatih. Kekadang depa datang sampai penuh keliling katil. Alhamdulillah..selamat segalanye. Ade sorg anak jagaan ana ni dia ade bisul kat dahi. Seram gak sebab besar. Takut pecah. Tapi tawakal je. Sapu krim hari2. Bg antibiotik. Alhamdulillah.. Sihat tnpa pembedahan.

    BalasPadam
  5. Salam perkenlan..Bahaya rupanya ye bisul..xsangka le jadi sampai mcm tu...semoga adik cepat sembuh..

    BalasPadam
  6. Lya bw cne bahaya plak bisul tu ekk sampai kena bedah

    BalasPadam
  7. Berani betul, Danial.
    Nanti dah besar jadi doktor ye..

    BalasPadam
  8. Ramai yang datang melawat.
    # melawat orang yang sakit satu ibadah:)

    BalasPadam
  9. ooohh..esknye rmai2 g tgk danial yer...;)

    BalasPadam